دلِ بیقراران

دلِ بیقراران
طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۰۳ ب.ظ

مضرات لامپ های کم مصرف

نور لامپ کم مصرف باعث ناراحتی های عصبی، موجب سرطان چشم و پوست و خون می شود. و تنها ترین کشور که اقدام به جمع آوری آن کرده انگلیس است. (عوارض لامپ کم مصرف:

 1 .اگر در منزلی یک عددلا مپ کم  مصرف شکسته شود به خاطر تأثیرات مخرب گاز آن، باید دربهای ورود و خروج و پنجره ها را گل گرفت و تا ابد کسی نباید وارد ساختمان شود.

2. اگر یک عدد لامپ کم مصرف به صورت سالم زیر خاک دفن شود، تأثیرات مخرب زیستی  آن پس از ۱۰سال بر محیط سایه می افکند.

3. لامپ های کم مصرف باید به همراه زباله های هسته ای دفن شوند.

4. در صورتی که اثرات لامپ کم مصرف به انسان سرایت کند تأثیرات فراوانی بر روی جسم انسان خواهد داشت و تا چندین نسل آثار سوء آن باقی خواهد ماند.)

ادامه مطلب

لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL  در بین مردم به لامپهای کم مصرف معروف شده اند و اساس کار آن تحریک الکتریکی بخار جیوه است.  بخار یا اتم جیوه در صورت تحریک الکتریکی اشعه ماورا بنفش تولید می‌کند و این اشعه بعد از برخورد با فلورسنت که به صورت یک لایه پودر روی لامپ قرار دارد به نور مرئی تبدیل می‌شود.

در این فرآیند تولید نور دو خطر مهم وجود دارد اول اینکه به هر علت از جمله کیفیت پایین لامپ، اندود نشدن کامل سطح لامپ با پودر فلورسنت یا هر دلیل دیگری اشعه ماورا بنفش از لامپ نشت کند که بسیار خطرناک است و بیماری‌های پوستی(مثل کک و مک) و چشمی را برای افراد به دنبال دارد.


بهتر است تا حد امکان از لامپهای فلورسنت فشرده که شبیه  لامپهای مهتابی قدیمی اما فشرده شده هستند، کمتر استفاده شود و در صورتی که استفاده می شود نیز فاصله فرد تا لامپ همواره بیشتر از 30 سانتی متر باشد و هرگز برای مطالعه نباید از این لامپها استفاده کرد.

بررسی‌ها نشان داده است که در موارد بسیاری لایه فلورسنت در این لامپها به طور کامل مالیده نشده است یا قسمتی از آن کاملاً پوشیده نشده است و به هر حال به علت کیفیت برخی از این لامپها احتمال نشت اشعه ماورا بنفش بالاست.

تهدید دیگر مهم این لامپها استفاده از بخار جیوه است، جیوه یک فلزسنگین خطرناک است که نشت آن در محیط موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود، البته تا زمانی که این لامپها شکستگی نداشته باشند احتمال نشت بخار جیوه وجود ندارد اما در صورت شکستن باید پروتکل جمع آوری و ایمنی به درستی توسط مردم رعایت شود که متأسفانه این پروتکل نیز در کشور ما آموزش داده نشده و عملیاتی نشده است.

بخار جیوه توسط ریه که جذب بالایی هم دارد به سرعت جذب می‌شود و به خصوص برای مادران باردار و کودکان بسیار خطرناک است و موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.

این لامپها هرگز نباید شکسته شوند و در صورتی که این اتفاق افتاد باید بلافاصله در و پنجره ها باز کرد تا غلظت بخار جیوه در محیط کم شود و بعد از مدتی بدون استفاده از جارو برقی با دستکش یابد ابتدا تکه‌های بزرگ و بعد تکه های کوچک آن را جمع آوری کرد و پودر فلورسنت آن هم که بیماری زاست باید با یک حوله خیس جمع‌آ‌وری شود.

                                   لامپ کم مصرف

 استفاده از جاوربرقی برای جمع کردن لامپهای فلورسنت شکسته به علت خروج هوا از قسمت عقب جاروبرقی موجب پراکندگی پودر فلورسنت در هوا می‌شود که تنفس آن بسیار خطرناک است و می تواند سرطان زا باشد.

باز هم تأکید می‌کنیم که سم جیوه در این لامپها حاوی ماده خطرناک نوروتوکسین است که عامل بیماریهای عصبی خطرناک است.

متأسفانه به علت تأخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، پروتکل جمع آوری این لامپها نیز در کشور نداریم و به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپها با مصرف بالا و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپها در جامعه مواجه هستیم.

در زمان ورود این تکنولوژی به کشور خطرات آن از سوی وزارت بهداشت گوشزد شد اما به هر علت از جمله مسائل اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت.البته قطعاً جایگزینی این لامپها با لامپهای رشته ای قدیمی کار عاقلانه‌ای نیست زیرا لامپهای رشته‌ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.

 بهترین جایگزین فعلی برای این لامپها، لامپهای LED(تصویر پایین) است که هیچکدام از این خطرات و مشکلات را ندارند و بسیار کم مصرف تر از لامپهای فلورسنت هستند و مصرف آنها در حد 2 تا 3 وات است.این لامپها بخار جیوه و ماده فلورسنت ندارند و بر اساس تکنولوژی نزدیک کردن دیود های ید به هم عمل می کنند و باید دولت فعلاً یارانه لامپها را به این سمت ببرد ضمن اینکه قطعاً در آینده نزدیک لامپهای با تکنولوژی های جدیدتر و پیشرفته تر نیز وارد بازار می‌شود.

                لامپ led

                  لامپ led سالم ترین و به صرفه ترین لامپ جهان

نظرات (۳)

سلام
مفید بود
به وبلاگ بنده هم سر بزنید
پاسخ:
علیک سلام
ممنون بابت نظر 

۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۱۰ ایمان سلمانی

سلام لطفا به وبلاگ من هم سری بزنید و نظراتتونو با ما در میون بذارید

این هم ادرس وبلاگم:

harfedinemoon.blog.ir

باتشکر

پاسخ:
علیک سلام حتما
ممنون از اطلاعات مفیدتان.. 
مدیریت سایت نیلینگ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی