دلِ بیقراران

دلِ بیقراران
طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۱۴ ب.ظ

روش های کاهش خواب

مقدمه:

*آیه 47 سوره فرقان می فرماید: «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا: و او کسی است که شب را برای شما پرده پوش و خواب را مایه استراحت و آرام بخش و روز را زمان برخاستن [شما] گردانید.»

*حضرت علی(ع)می فرمایند: خداوند هرگاه خیری بر بنده اش بخواهد، به او کم خوابی و کم خوری و کم حرفی را تلقین می کند. (توجه شود هر سه کلمه به همدیگر وابسته هستند)

ادامه مطلب

*در بررسی بانکهای بین المللی مشخص شد که در دورۀ زمانی آغاز سال 1983 تا پایان سال 2002، نویسندگان ایرانی هیچ پژوهشی با موضوع خواب در مجلات خارجی که در بانکهای اطلاعاتی PsychInfo و Medline نمایه میشوند، چاپ نکرده اند. این در حالی است که در محدوده زمانی فوق و فقط در Medline، بیش از 21200 مقاله با موضوع خواب از سراسر جهان، 3269 مقاله از ایالات متحده، 23 مقاله از ترکیه و 4 مقاله از مصر منتشر شده است. که نشان می دهد در این زمینه ما از کشورهای مصر و ترکیه عقبتر هستیم.

*کتاب هایی که در مورد خواب در ایران به چاپ رسیده، در مورد راههای افزایش خواب بیماران کم خواب است، ولی در مورد راههای کاهش خواب بیماران پر خواب کتابی موجود نمی باشد.

مراحل مختلف  خواب:

*پس از آنکه حدود 45 دقیقه از به خواب رفتن انسان گذشت، مرحله  REM(مرحله رویا) آغاز می شود و به مدت کوتاهی حدود 10 تا 15 دقیقه ادامه می یابد .

در طول مرحله REM از خواب ، به طرز اسرار آمیزی تمام عضلات اسکلتی بدن از کار می افتد و شخص کاملا بی حرکت می شود و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب ، حالت بیداری کامل را نشان می دهد . بطوریکه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است .

در طی REM درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره بالا می رود و حرکات سریعی در چشمان فرد دیده می شود که وجه تسمیه این مرحله نیز می باشد ( مرحله حرکات سریع چشم  RAPID  EYE  MOVEMENT) و چنانچه شخص را در این حالت بیدار کنیم به احتمال بسیار قوی ابراز می کند که در حال خواب دیدن بوده است .

مرحله REM پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و بطور منظم تکرار می  شود . با این وجود کل دوران REM در طول یک خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیک به صبح به وقوع می پیوندد.

امروزه دانش پزشکی به اثبات رسانده است که در بیماری افسردگی یکی از تظاهرات مهم ، افزایش یافتن طول خواب  REM نسبت به میزان طبیعی است . بطوریکه شخص افسرده به میزانی بیش از سایر اشخاص خواب می بیند . یعنی زمان بیشتری را در مرحله  REM بسر می برد .

*لازم به توضیح است که خواب  REM در حد تعادل برای سلامت و رفع خستگی لازم است اما زیادی آن منجر به مشکلات مختلف از جمله افسردگی می شود و نقش نماز بعنوان متعادل کننده میزان  REM مطرح است .

*تحقیقات مختلف نشان داده است افرادی که به مرحله رؤیا نمی‌رسند، معمولا از کیفیت خوابشان راضی نیستند. بیشترین بخش خواب نزدیک به صبح و حدود ساعت 3 تا 6 صبح را مرحله رؤیا تشکیل می‌دهد و به همین خاطر این مرحله از خواب انرژی بخش‌تر و در کیفیت خواب موثر است.

*اگر می خواهید رویاهای شیرین ببینید، پیش از خواب از غذا خوردن دوری کنـیـد.

دلایل و عواقب پر خوابی:

*حضرت محمد (ص) فرموده اند: بر امّت خویش، بیش تر از هر چیز، از شکم پرستى و پرخوابى و تنبلى و بى ایمانى بیمناکم.

*محققان یکی از دلایل پر خوابی افراد را این نکته ذکر می کنند که آنها بیش از حد معمول و در حالی که بیدار شده‌اند، باز هم در رختخواب می‌مانند. به گفته پزشکان، باید مدت کوتاهی پس از بیدار شدن، از رختخواب بیرون رفت، چرا که ماندن در رختخواب میل به خوابیدن را افزایش می‌دهد.

*یکی از عوامل مهم پر خوابی، پر خوری است. و خود پر خوابی عامل اصلی بی حوصلگی، خستگی و تنبلی و ... است.

*کاملا واضح است که بیش از حد خوابیدن، موجب اتلاف وقت شده و کمبود وقت نیز موجب بی فایدگی و ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیتهای روزانه می شود.

*پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند، به جای مصرف دارو ، استرس را از خود دور کرده و با رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش، خواب خود را تنظیم کنند.

*متاسفانه اکثر مراجعاتی که به پزشکان در مورد خواب می شود، بیماران از کم خوابی خود گلایه می کنند، و این در حالی است کم خوابی عنایت الهی است که شامل حال این افراد شده است و خود خبر ندارند که آن را در راه صحیح بکار بندند.

روش های کاهش خواب به  6 الی 8 ساعت در روز:

*انسانها به طور میانگین 6 الی 8 ساعت در روز می‌خوابند.

*تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که بین 5/6 تا 5/7 ساعت در طول شب می ‌خوابند، عمر طولانی‌تری دارند.

* دانش پزشکی امروزه ، به اثبات رسانده است که اگر شخصی در ساعتِ حدودِ 10 شب بخوابد و حدود ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود ( یعنی حدود 7 ساعت خواب ) در ساعت حدود 1 بامداد ، در بدن او برخی مواد شیمیایی شبه مورفین که به عنوان گروهی اندورفین ها و آنگفالین ها نامگذاری شده اند ، ترشح می شوند که این مواد اثر مستقییم بر روی قسمتهای مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی دارند و منجر به راحتی  ( (RELAXATION) عضلانی ، در طول روز آینده برای فرد می شوند .

اما چنانچه شخص در ساعت حدود 12 شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت 10 صبح از خواب برخیزد ( یعنی حدود 10 ساعت خوا ب) اندروفین ها و آنکفالین ها برخلاف حالت گذشته افزایش ترشح کافی پیدا نمی کنند و در نتیجه این امر ، سبب می شود با این که این شخص حدود 3 ساعت بیشتر از شخص قبلی خوابیده است ، از آرامش و استراحت عضلانی به اندازه کافی بهره مند نشود.

و درست به همین علت است که هر چه خواب انسان بیشتر ادامه پیدا کند و مثلا تا ساعت 10 صبح به دراز بکشد ، احساس خستگی و کوفتگی عضلانی پس از آن بیشتر خواهد بود.

*از جمله مواد شیمیایی دیگری که در داخل بدن به طور غیر ارادی سبب شادی انسان می شود و به او شعف و نشئه بی نظیر می بخشد، ماده ای به نام “ کورتیزول می باشد که میزان آن در داخل بدن انسان در ساعات سحرگاهی بشدت افزایش می یابد و در صورت بیداری انسان در این ساعات ، لذت و شعف سرمست کننده ای نصیب او می شود که بی شک بر زندگی او در تمام طول روز تاثیر گذار است .

*بزرگان عرصه علم و اندیشه مانند استاد شهید مرتضی مطهری (ره) نیز برنامه زندگی خود را بر مبنای خوابیدن در ساعت حدود 10 شب و برخاستن از خواب ، حدود نیم ساعت قبل از اذان تنظیم کرده بودند تا از مواهب خدا دادی و بی حد و حصر نماز ، حداکثر فیض و بهره را ببرند.

روش های کاهش خواب به 4 الی 5 ساعت در روز(خواص مردم):

*از نظر فیزیولوژیک حداقل خواب که سبب تأمین نیازهای فیزیولوژیک بدن می‌شود ۴ ساعت می‌باشد.

*توجه: به گفته دانشمندان یک ساعت چرت روزانه می تواند به اندازه خواب کامل شبانه(حدود 7 ساعت) برای انسان مفید باشد. ولی برای رفع خستگی باید شب ها حداقل 3 ساعت بخوابند.

*در فرهنگ دینى ما بر انجام خواب قیلوله(به خواب بعد از نماز ظهر(نصف النهار) یا خواب نیم روزی گفته می شود) بسیار تأکید و سفارش مى شود. خواب قیلوله در مقایسه با سایر ساعات روز، مفیدترین زمان براى خواب در روز، به جهت ایجاد نشاط جسمى و روحى محسوب مى شود. 

*رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم فرمود: با خوردن سحرى یکدیگر را بر روزه گرفتن در روز کمک کنید، و با خواب قیلوله یکدیگر را بر عبادت شبانه و شب زنده دارى یارى رسانید. /  مردى بادیه نشین نزد پیامبر آمد و گفت: اى رسول خدا، من مردى با حافظه قوى بودم و اکنون فراموش کار شده ام. پیامبر به او گفت: شاید قبلاً به خواب قیلوله عادت داشته اى و آن را ترک کرده اى. بادیه نشین گفت: آرى همین طور است.

 *از امام صادق علیه السلام روایت شده که رؤیاهایى که در خواب قیلوله دیده مى شود، زودتر به تأویل مى رسد.

* در قرآن کریم(سوره اعراف، آیه4) نیز به استراحت و خواب نیم روزى مردمان اشاره شده است: « وَکَم مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَـهَا فَجَآءَهَا بَأْسُنَا بَیَـتًا أَوْ هُمْ قَآئلُونَ »: چه بسیار شهرهایى که عذاب ما بر آنها در شب یا در حال استراحت و خواب نیم روزى بر آنها نازل شد و ما آنها را هلاک کردیم. در آیه دیگرى از قرآن کریم نیز از خواب و خوابگاه یا از استراحت و استراحتگاه نیم روزى سخن به میان آمده است؛ « أَصْحَـبُ الْجَنَّةِ یَوْمَـئذٍ خَیْرٌ مُّسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلاً »: اهل بهشت در آن روز از قرارگاهى بهتر و استراحتگاه نیم روزى نیکوترى برخوردارند.

*محققان آلمانی نیز گفتند: بهترین دریافت پس از خواب نیم روزى است، که باعث به خاطر سپرده شدن تمامی کلمات و بالا رفتن سرعت آموزش می شود.

* در روایتى از امام باقر علیه السلام آمده است: خواب، در اول روز، موجب حماقت و ضعف عقل است و خواب نیم روز، نعمت و خواب بعد از عصر، حماقت است و خواب بین مغرب و عشا موجب محرومیت از رزق مى شود./ و در روایتى دیگر از امام باقر علیه السلام نیز داریم که فرمودند: در سه چیز خشم خداست: یکى از آنها خواب روز است، بدون آن که شخص در سهر و شب زنده دارى بوده است. 

*کسانیکه می خواهند 4 الی 5 ساعت در شبانه روز بخوابند بهتر است 3ساعت شب(مثلا از ساعت 12 الی 3) بخوابند و 1ساعت و 15دقیقه آن را بعد از نماز ظهر بخوابند. (توجه: بعد از نماز ظهر 15 دقیقه اضافی بخاطر خواب نیامدن در ابتدای خواب هست و اگر کمتر از یک ساعت و 15 دقیقه بخوابیم ممکن است مرحله REM یا رویا، که در بالا اشاره کردیم اتفاق نیفتد. بعد از بیدار شدن، کیفیت خواب موثر نخواهد بود. و بیشتر از این ساعت اتلاف وقت است) 

*حضرت امام خمینی(ره) گاهی اوقات، 4 ساعت بیشتر نمی خوابیدند. ساعت 11 شب، می خوابیدند و در ساعت 3 بعد از نیمه شب از خواب بیدار می شدند.

*تذکر: بیمارانی که دارای مشکلات روانی، چاق، فشار خون بالا و دیابتی هستند، بهتر است 6 الی 8 ساعت در روز بخوابند(یک کودک به 16 ساعت خواب روزانه نیازمند است).

روش های بهبود کیفیت خواب 3ساعته شب و 1 ساعت و 15دقیقه بعد از ظهر:

*پژوهشگران تاکید کردند خواب عمیق به تقویت حافظه و خلاقیت کمک می‌کند. 

*امروزه، نخستین اصلی که در ایجاد بهداشت خواب، توسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می شود، مشخص نمودن ساعات به رختخواب رفتن و بیدار شدن است(بهتر است زمان خوابیدن و برخاستن از خواب ثابت باشد). پس از اجرا کردن برنامه منظم براى خواب در طول چند روز آن را تعدیل کنید. یعنى زمانى را که راحت به خواب مى روید و زمان بیدار شدن را تنظیم نهایى کرده و در برنامه قرار دهید. پس از خوابیدن هاى بدون برنامه اجتناب کنید.

*چند دقیقه اى قبل از خواب، قرآن و دعا بخوانید.

*دستور العمل قبل از خواب از پیامبر اکرم صلى اللّه علیه و آله: محدث فیض در خلاصه الاذکار نقل کرده که از حضرت زهرا(س) روایت شده که شبى حضرت رسول اکرم(ص) بر من وارد شد در وقتى که در رختخواب خود را پهن کرده و مهیاى خوابیدن بودم فرمود: اى فاطمه! مخواب مگر آنگاه که این چهار عمل را انجام داده باشى. اولاً: یک ختم قرآن بخوان و بخواب و دیگر یک حج و یک حج عمره بجاى آور و بخواب سوم آن که همه مومنین را از خود راضى گردان و چهارم آن که من و همه انبیاء را شفیعان خود قرار دهى. پیغمبر اکرم(ص) فرمود: عزیزم! خداى تعالى روى لطفى که به پدر تو و تو دارد این دستور را بقدرى سهل و آسان قرار داد که شما و شیعیان عمل نمایید و اجر و مزد بسیارى براى شما خواهد بود: 1. هرگاه سوره(قل هو اللّه احد) را سه مرتبه بخوانى ثواب یک ختم قرآن خواهى برد 2. و هرگاه تسبیحات اربعه را بگویى صواب حج و عمره را برده اى 3. و هرگاه طلب مغفرت جهت اموات نمایى همه آنها از تو خشنود مى گردند 4. و هرگاه بر من و سایر انبیاء صلوات فرستى همه آنها شفیعان تو خواهند بود، به این قسم: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَمیعِ الْاَنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین:»./ امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا چون به بستر خواب می‌رفت آیه‌ الکرسی را می‌خواند و می‌گفت به نام او، به او ایمان دارم و از طاغوت بیزارم، خدایا مرا در خواب و بیداری حفظ فرما.

*با وضو و رو به قبله بخوابیم(خوابیدن رو به قبله مستحب است). اگر می خواهید آهن بدن شما منظم باشد و در نتیجه همیشه سالم باشید و به عوارض قلبی دچار نشوید، در جهت قبله یعنی در جریان مغناطیسی زمین بخوابید. چه در غیر این صورت آهن در جدار رگها رسوب کرده، آهن بدن کم شده و عوارض قلبی ایجاد می نماید و به کبد نیز که تقسیم کننده آهن بدن است، آسیب وارد می سازد. پس برای سالم بودن باید بکوشید که همیشه در جریان مغناطیسی زمین بخوابید.

* قبل از خواب مثانه و شکم خود را خالى کنید.

*حداقل 3 ساعت قبل از خواب غذا خورده نشود. و از خوردن مایعات ۹۰ دقیقه قبل از خواب خودداری کنید. (خوردن چیزی قبل از به رختخواب رفتن، ممکن است احساس خواب آلودگی در شما ایجاد کند ولی مطمئناً نمی توانید به راحتی بخوابید)

*نهار اصلاَ نخورید و یا خیلی کم بخورید(توجه: برای اینکه بدنمان سلامتی دائمی داشته باشد، صبحانه و شام(را در اولِ وقت) مقوی بخوریم(پر خوری نکنیم) ولی نهار را از برنامه روزانه خود حذف کنیم، مخصوصا یک ساعت قبل از نماز ظهر اصلا نخوریم. در صورت خوردن نهار، خیلی کم بخوریم. (زیرا در ساعات ظهر معده کار نمی کند)(معنی لغویِ نهار= نه+آهار= نه+خوردن(اشباع نشدن)= نخوردن است) (توجه: مردم انگلیسی جزوه کشور هایی هستند که نهار نمی خورند. ولی براساس تبلیغات غلط خود به دنیا گفته اند: صبحانه را تنها، ناهار را با دوستان و شام را با دشمنت صرف کن. این در حالی است که

پیامبر اکرم(ص) در طب النبی فرموده اند: ترک کردن غذاى شب، پیرى آورد. و امام رضا (علیه السلام ) فرمودند: شب حتما غذا بخورید، اگر چه مقدار کمى نان باشد، زیرا در بدن رگى است که او را «عشا» گویند. در وقتى که ترک کرد شخص غذاى شب را، این رگ همیشه نفرین مى کند تا صبح)(و بخاطر همین است که اکثر پزشکان دارو را صبح ها و شب ها برای بیماران تجویز می کنند).

*حضرت محمد (ص) فرمود: پنیر را بخورید که خواب آور و هاضم غذا است./ و فرمود: هر کس سداب خورد و به خواب رود از دوران مغز و ذات الجنب در امان باشد/ و فرمود: هرکس کاسنى بخورد و بعد از آن بخوابد، هیچ گونه سم یا سِحر در او تحریک نمى گردد./ و فرمود: کاهو خواب آور و هضم کننده ى غذا است.

*خوردن دو عدد خرما و نوشیدن آب یا شیر قبل از خواب مفید است(نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می شود). و همچنین خوردن موز پیش از خواب به دلیل این که موجب ترشح هورمون ملاتونین یا هورمون خواب و آرامش می‌شود.

*قبل از خواب، غذاهای ادویه‌دار، سیر، انواع فلفل قرمز خورده نشود.

*استفاده از نیکوتین، الکل و کافئین(مانند نوشابه، شکلات‌های کاکائویی و چای و قهوه و نسکافه و … ) را حذف کنید زیرا کافئین یک ماده شیمیایی طبیعی است که باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی و ذهن می گردد. و این گونه موارد عاملى براى تشدید اضطراب بوده لذا حذف آنها کمک شایانى به بهبود خواب مى کند.(به علت سمی بودن گیاه چای، هیچ حیوان گیاه خواری، آن را نمی خورد. و همچنین گیاه چای تنها گیاه است که نیاز به آفت کش ندارد، یعنی هیچ آفتی جرات نشستن روی آن را ندارد)

* قبل از خواب حتماَ مسواک بزنیم.

*گرمای نسبی پاها خواب راحت‌ تری به دنبال دارند. شاید تصور کنید گرما مانع خواب خوش می‌شود، اما باید خاطرنشان کنیم که وقتی دمای پاها از سایر نقاط بدن بیشتر باشد، جریان خون در این محل تسریع و راحت تر شده و با کاهش دما در ناحیه میانی بدن ، خواب بهتری را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

*درجه حرارت اتاق بین 18الی 22 درجه ی سانتی گراد باشد

* استفاده از بالش مناسب اهمیت زیادی دارد. چنانچه مدتی بر یک طرف بالش خوابیده‌اید؛ آن را برگردانید تا حالت محدب آن حفظ شود. استفاده از بالش مناسب نه تنها به کیفیت خواب کمک می‌کند، بلکه از ایجاد دردهای سر و گردن نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از بالش نامناسب در سنین میانسالی و کهنسالی حتی ممکن است موجب بروز افسردگی شود زیرا موجب اختلال در کیفیت خواب شده و روی سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد. ارتفاع آن زیاد نباشد و اگر به پهلو بخوابید، مستطیلی بین گردن و شانه‌ها ایجاد کند که گردن در وضعیت افقی قرار گیرد. (بالش باید با الیاف و فیبرهای طبیعی درست شده باشد)

* از پتوهاى مناسب و لطیف استفاده شود. از راحت بودن تشک مورد استفاده نیز مطمئن شوید.

*لباس خواب راحت و فراخ باشد.

*در مورد اتاق خواب ، استفاده از پرده‌هایی که در آن مقداری از رنگ سبز استفاده شده باشد در ایجاد آرامش و خواب راحت‌تر موثر است. در ضمن توجه داشته باشیم که صرفا استفاده از پرده‌های توری و نازک در اتاق خواب مناسب نیست و باید پرده تقریبا ضخیم نیز وجود داشته باشد و هنگام خواب پرده‌ها تقریبا بسته (نه بطور کامل، تا نور بسیار ضعیف بسته به تمایل امان وجود داشته باشد) تا محیط راحت ‌تری فراهم شود. (توجه: در صورتی نور محیط زیاد باشد می توانیم پارچه چند لایه بر روی چشمانمان بیندازیم. و  هرگز پتو را به سرمان نکشیم زیرا مانع اکسیژن رسانی به بدن می شود)

*در مکان ساکتی بخوابیم. در صورتی که در محیط پر سر و صدا قرار گرفته ایم می توانیم به صورت موقتی تکه پنبه ای در داخل گوش هایمان قرار دهیم(ساعت های صدا دار را از اتاق خواب امان بیرون ببریم).

* محیط آرامش و خواب خود را لذتبخش کنید. کارشناسان بر این باورند که اتاق خواب و نحوه چیدمان وسایل در آن  می تواند بیشترین تأثیر را در این زمینه بر جای بگذارد. این طور که گفته می شود، اتاق خواب به هم ریخته و نامرتب می تواند تا دو برابر احتمال بروز بی خوابی را نسبت به اتاق خواب های تمیز و اصولی بالا ببرد.

* از اتاق خواب خود فقط براى خوابیدن استفاده کنید و وسایلى مانند تلفن و تلویزیون را در آن جاى ندهید.

*اضطراب و مشکلات تهدید کننده سلامتی، دو دشمن بزرگ خواب راحت در افراد هستند.

* از روش خود تلقینی استفاده کنیم، و روش آن چنین است که ابتدا , مدتی به خوابیدن می اندیشید و به خود تلقین می کنید که , پلک هایتان بتدریج سنگین و سنگین تر می شوند و به زودی به خواب عمیقی فرو می روید آرام و آسوده می خوابید. و از تمرین های ریتم تنفسی می تواند سود جست. (توجه: از هر گونه کار فکری شدید و هر عملی که مستلزم دقت زیاد باشد باید دوری جست).

* هیچ گاه بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب نروید.

*علاوه بر توکل بر خدا، برای بیدار شدن از ساعت زنگ دار استفاده کنیم (در ابتدا می توانیم از 2 یا 3 ساعت زنگ دار نیز استفاده کنیم).

*دعای بیدار شدن از خواب در وقت معین: شیخ بهائى در کتاب مفتاح الفلاح از کتاب کافى شیخ محمد بن یعقوب کلینى نقل کرده که از حضرت صادق علیه السلام روایت نموده هر که وقت خوابیدن آیه آخر سوره کهف را بخواند هر ساعتى که بخواهد بیدار شود و نیت داشته باشد بیدار مى شود. شیخ فرموده که این از اسرار و عجیبه مجربه است که شکى در آنها نیست: «قُلْ اِنّما اَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحیٰ اِلَیَّ اَنَّما اِلٰهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِِقاءَ رَبّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لایُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبَّه اَحَداً».

* دعا به جهت بیدار شدن براى نماز شب: از حضرت صادق علیه السلام منقول است که جدش روایت نموده که هر کس مى خواهد برخیزد براى نماز شب موقع خواب بگوید: «اللهم لا تومنى مکرک و لا تنسنى ذکرک و لا تجعلنى مع الغافلین اقو ساعه کذا و کذا». و به جاى کذا و کذا ساعت بیدار شدن را بگوید ملکى را خدا موکل گرداند که او را بیدار نماید.

* باید به محض بیدار شدن از جای خود برخیزید و فرصت دوباره به خواب رفتن را به خود ندهید.

 روش هایی برای کاهش خواب آلودگی در طول روز(بخاط کاهش خوابمان به 4 ساعت):

*در طول روز اگر خوابمان بیایید، به خود این تلقین را بکنیم که یک ساعت و پانزده دقیقه بعد از ظهر خواهم خوابید.

*پزشکان معتقداند: بستن چشم فقط به مدت 6 دقیقه می تواند در بهبود عملکرد مغز و رفع خواب آلودگی موثر است. زیرا در این مدت مغز تقویت می شود.

*عطر زدن نیز در جهت شادابی بدن و رفع خواب آلودگی در طول روز مفید است(تذکر: بیش از 80 درصد عطرهایی که در بازار عرضه می شود شیمیایی هستند و عامل اصلی خواب آلودگی انسان ها هستند) (فلسفه کشف ادکلن و عطر شیمیایی به زمان قرون وسطی اروپایی ها بر می گردد.اروپایی ها به جای رفتن به توالت در هر جایی که دلشان می خواست اجابت مزاج می کردند، و برای اینکه بوی بد را از خود دور کنند به جای اینکه توالت را کشف کنند. ادکلن و عطرهای شیمیایی را کشف کردند= کتاب تمدن اسلام و عرب).

*استفاده ازکامپیوتر باعث از بین رفتن خواب آلودگی می شود. (بهتر است زمان استفاده ازکامپیوتر را آخر شب، و به شروع زمان های خوابمان اختصاص دهیم)

تغذیه و رفع خواب آلودگی:

* در بیش از ۱۶۰ آیه از قرآن، راههای درمان همه بیماریها از طریق تغذیه پاک عنوان شده است.

* سوره عبس، آیه 24: انسان باید به غذای خویش بنگرد.

* خداوند در آیه ۶۱ سوره بقره می فرماید هر کس غذای پست بخورد، به ذلت می افتد! (در واقع اگر غذای پست خوردی، نعمات و الهام های الهی را نمی توانی دریافت کنی)

امام علی علیه السلام: این امت تا زمانی که لباس بیگانگان را نپوشد و غذای آنها را نخورد، پیوسته به خیر و نیکی خواهد بود و آن زمان که لباس و غذای بیگانگان را مصرف نماید، خداوند، آنها را خوار و ذلیل خواهد کرد. [بحار 79/303، از کتاب المحاسن]

 

*پر خوری و تغذیه ناصحیح یکی از عوامل مهم خواب آلودگی است. (توجه: بیشتر مشکلات روحی و جسمی ناشی از تغذیه ناصحیح نه کم خوابی است).

*حدالامکان در یک وعده غذایی از دو یا چند غذا و میوه متفاوت، در یک سفره استفاده نشود. زیرا ترکیب دو غذای متفاوت باعث فشار به مغز می شود و این عامل مهمی جهت خواب آلودگی بدن خواهد شد.(حتی استفاده از دو غذا در یک وعده غذایی ممکن است به سنگی کوبی معده شود مانند: خوردن عسل و خربزه)(از ترشیجات نیز صرف نظر شود)

*از غذاهای اسانس دار مصرف نکنید زیرا اکثر اسانس هایی که در مواد غذایی مصرف می شود پایه اصلی اش الکل است، و هر کس که غذا اسانس دار مصرف می کند مانند یک فرد مشروب خوار همیشه دچار خواب آلودگی خواهد شد.(می تواند ریشه اصلی آن را در پروتکل های دانشوران صهیونیسم بیابید. در پروتکل اول به رواج مشروبات الکلی تاکید فراوان شده است. چون از عوامل مهم خواب آلودگی جوانان بشمار می رود)(در مورد تغذیه صحیح می توانید از سخنرانی های استاد جمشید خدادادی مبتکر و بنیانگزار طب قرآنی و متخصص هواپیمای f8 و هواپیمای فوق مدرن f14  استفاده کنید)

*اگر می‌خواهید بعد از خوردن غذا خواب آلودگی عارض نشود، نعناع بخورید. (بهتر است در فصل آن خشک شود)

*خوردن غذاهای گیاهی برای کم خوابی مفید است.

*بررسیها نشان می‌دهد استفاده از مواد قندی مانند آب میوه موجب می‌شود فرد بین 20 تا 30 دقیقه دیرتر به خواب برود. مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین C نیز خواب را به تعویق می‌اندازد.

*از خوردن آب زیاد بپرهیزیم و هر وقت که تشنه شدیم آب بنوشیم.

محیط و رفع خواب آلودگی:

*از عوامل مهم دیگر خواب آلودگی نور ضعیف محیط است.

*درجه حرارت مناسب برای محیط خانه 18الی 22 درجه ی سانتی گراد می باشد(حتما در خانه دما سنج داشته باشید).

*بهتر است هر 2 ساعت یکبار به مدت کوتاهی درها و پنجره های اتاق باز شود تا اکسیژن تازه وارد اتاق شود.

* دمای اتاق را تنظیم کنید. دمای بدن ما به صورتی تنظیم شده است که در ساعات ابتدایی بعدازظهر به بالاترین اندازه و در ساعت اولیه صبح حدود ۳ تا ۴ بامداد به پایین ترین حد می رسد.

*هرگز از لامپ کم مصرف استفاده نشود، زیرا نور لامپ کم مصرف باعث ناراحتی های عصبی، موجب سرطان چشم و پوست و خون می شود. و تنها ترین کشور که اقدام به جمع آوری آن کرده انگلیس است. (عوارض لامپ کم مصرف: 1 .اگر در منزلی یک عددلا مپ کم  مصرف شکسته شود به خاطر تأثیرات مخرب گاز آن، باید دربهای ورود و خروج و پنجره ها را گل گرفت و تا ابد کسی نباید وارد ساختمان شود. 2. اگر یک عدد لامپ کم مصرف به صورت سالم زیر خاک دفن شود، تأثیرات مخرب زیستی  آن پس از ۱۰سال بر محیط سایه می افکند. 3. لامپ های کم مصرف باید به همراه زباله های هسته ای دفن شوند. 4. در صورتی که اثرات لامپ کم مصرف به انسان سرایت کند تأثیرات فراوانی بر روی جسم انسان خواهد داشت و تا چندین نسل آثار سوء آن باقی خواهد ماند.)

ورزش و رفع خواب آلودگی:

*انجام ورزش شدید موجب آزاد شدن هورمون آدرنالین در خون می شود، که بدنبال آن خواب آلودگی از بین می رود.

*خواب جریان خون در ماهیچه‌ها کاهش می‌یابد و تعداد ضربان‌های قلب و اندازه فشارخون کاهش می‌یابد، پس به هنگام خواب آلودگی با ورزش سنگین افزایش گردش خون را در بدن افزایش داده و از به خواب رفتن بدن جلوگیری می کند.

*در بدن مناطق حساسی وجود دارد که تحریک آنها باعث ایجاد آرامش در بدن می شود. ناحیه گیجگاه، بالای دو ابرو، نقطه بالای سر، پشت گردن، قسمت رویی مچ دست، ناحیه پشت قوزک پا، ناحیه بین انگشت شست پا و انگشت دوم، فاصله میانی انگشت شست و اشاره دست، ناحیه پشت زانو و پاشنه پا از جمله نقاط تحریک و آرام سازی بدن هستند که ماساژ دادن آنها باعث ریلکسیشن، رفع خستگی و کسالت شده و به بهبود خواب آلودگی کمک می کند. این روش علاوه بر اینکه باعث تمدد اعصاب در محیط کار می شود روش بسیار خوبی است که برای افزایش تمرکز و هوشیاری در کلاس درس به دانش آموزان پیشنهاد می شود.

رکورد های خواب:

*بیش‌ترین مدت بی خوابی انسان‌ها در جهان، ۳۳ سال معادل ۱۱۷۰۰ شب بوده‌است. جز این مورد استثنایی، طولانی ترین زمانی که یک فرد توانسته بیدار بماند، 11 روز است. این رکورد در سال 1965 توسط یک جوان 17 ساله به دست آمده است. او از روز چهارم شروع به هذیان گویی کرد و پس از چند روز فکر می‌کرد که یک فوتبالیست مشهور است. البته او پس از ثبت رکورد، به مقدار کافی خوابید و به وضعیت کاملاً عادی برگشت.

*پروانه ها 3 ماه عمر می کنند و یک ثانیه هم نمی خوابند.

منـا بع:

خواب و اختلالات خوابی، دکتر محمدرضا نجفی.

فرهنگ جامع روان شناسی، نصرت اله پورافکاری، چاپ سوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1380

طب پیامبر اعظم صلى اللّه علیه و آله و سلّم مؤلف  محمد جعفر واصف

چهل نکته پزشکی پیرامون نماز

بحارالانوار، ج73، ص185 و ج58 ، ص194

من لایحضره الفقیه، ج2، ص87 ؛ وسائل الشیعة، ج10، ص145

وسائل الشیعة، ج6 ، ص503

سایت های  اینترنتی:

www.eteghadat.com

www.tabyan.com

daneshnameh.roshd.ir

loghman.info

pezeshkan.org

www.darhamnew.blogfa.com

www.razmpa.com

www.ebtekarnews.com

www.academist.ir

www.sabainfo.ir

, ...

گردآوری:http://afif1.blogfa.com

نظرات (۱۰)

۱۹ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۵۴ مهدی جزینی درچه
خیلی خوب بود .
به خصوص محیط و رفع خواب آلودگی

ممنون ...
پاسخ:
خواهش می کنم :^)
بانام خدا
ممنون از مطلب. اما نمی دانم می شود بهش اعتماد کرد یانه؟ آخر غلط های املایی گوناگون دارد و این با روح تحقیق و پژوهش نا سازگار است.

باتشکر
پاسخ:
ممنون از توجهت
خوب خودت جداگانه تحقیق کن ببین درسته یا نه


یا علی
۲۵ تیر ۹۵ ، ۱۳:۴۴ عبد الحسین
ممنون از زحماتتون
پاسخ:
سپاس:)
خیلی ممنونم از مطلب خوبتون. استفاده کردم.
پاسخ:
خواهش میکنم موفق باشید
۲۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۳۰ سید حسین ابراهیم زاده
بسیار استفاده کردیم و بسیارسپاس گزارم .
پاسخ:
ان شاءالله همیشه موفق باشید
خسته نباشید
اگر دعا ها واذکار بیشتری مناسب با خواب و قبل از خواب دارید لطفا در وبلاگتون اضافه کنید
پاسخ:
سلامت باشید

بسیار بسیار ممنون عزیز، خیلی عالی بود تا الان همچین مطلب خوبی مثل این ندیده بودم سپاس

پاسخ:
موفق باشید
با سلام
خدا قوت
حدود ۸ساله دنبال ی داروییم ک کم خوابم کنه .قهوه و نسکافه اصلا بهم نمیسازه
هرجا میرم دقیقا همین قسمت اول مقاله رو تحویلم میدن و داروی خواباور فقط دارن
چ عطاری ک داروخانه . 
واقعا مقالتون جای تحسین داره عالی بود عالی
ممنون واقعا
پاسخ:
با سلام و تشکر و آرزوی سلامتی
سلام ممنون به خاطر مطالب خوب تون

خیلی ممنون
اجرت با صاحب الزمان (عج)

پاسخ:
قربان شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی